de boot
de schipper
avonturen
Home
UPDATE OVERZICHT


Maart 2023: het seizoen roept

En omdat het polyester van de romp niet meer zo mooi was...is die klus eens goed aangepakt. Wat is achtereenvolgens gedaan:
1. wassen van de romp;
2. ontkalken van de romp;
3. schuren met korrel 2000 (ook wel 'matteren' genoemd);
4. schuren met korrel 4000;
5. polijsten met machine met schuimrubberschijf & polijstmiddel;
6. waxen van de romp.

Bovenstaande incl. regelmatig tussendoor afspoelen en opvangen van het spoelwater dat toch veel afgeschuurd / afgepolijst polyesterstof bevat.
En dat alles maakt...dat dit een klus is die ik de komende jaren hopelijk niet meer hoef te doen:-)
Ook al is het resultaat echt fantastisch, de boot is van kleur verschoten en glimt weer als een spiegel, het was wel een fysiek stevige klus.

Naast bovenstaande klus is ook het volgende in de afgelopen weken gedaan:
- vervangen van de originele kuiplieren door nieuwe self-tailing lieren;
- vervangen van de log- en diepte transducers;
- verwijderen van de watertank (nieuwe maatwerktank is in de maak...);

En...
Werd het hekstoelmastje met driekant zonnepaneel en antennes verwijderd. Er is een besluit genomen: de gehele hekstoel wordt vervangen door een op maat gemaakte 'radarbeugel'. Een aluminium beugel waarop het zonepaneel komt te liggen, die plaats biedt aan de antennes, het hekanker met ankerlint, reddingsboei etc.
Dit besluit werd genomen in verband met de wens om langere tochten te gaan maken, en de eerste staat al gepland: op of rond 10 juni wil ik uitvaren, op weg naar Helgoland. Dan via de Eider door Denemarken heen, en dan ca. 2 maanden zwerven over oostzee en kattegat. En dan via Lymfjord naar Thyboron en van daaruit weer terug naar Nederland.
En dan is extra comfort en veiligheid wel van belang...en dan is de genoemde radarbeugel een oplossing voor heel veel kleine ongemakken.

Het is nu 11 maart. Komende week wordt de radarbeugel ingemeten en gemaakt. Als die is geplaatst kan een kraanafspraak worden gemaakt en kan de boot weer het water in! Eindelijk!



november 2022: SEAFARI opgebokt

Donderdag 27 oktober. Ik moet eraan geloven. Na 2 seizoenen in het water is het tijd om de boot uit het water te halen voor overwinteren op de kant.

Woensdag 26 oktober wordt ik wakker in mijn bakboord achterhut, en hoor de wind al door de verstaging fluiten. Dat klinkt mij als muziek in de oren, want voordat de boot op de kant gezet wordt wil ik zo graag nog even lekker zeilen. Om het zeilen en om de zeilen even goed te drogen. En het treft: het is minder dan half bewolkt. De zon lacht, en de wind is (briljant!) Zuid-Oost en geeft rond de 18 knopen aan. En de temperatuur is ook al erg lekker. Ongemakkelijk lekker zelfs voor deze tijd van het jaar...

Na even heerlijk zeilen richting Zeewolde ga ik terug naar eiland De Biezen. Hier haal ik het grootzeil naar beneden en sop de boot even goed rondom. Dan start ik de motor en vaar terug naar de box, zodat ik direct na aankomst de olie en het oliefilter kan vervangen. Als die klus is geklaard gaat de genua eraf en vouw ik de zeilen netjes op en breng ze naar de auto. Dan de giek eraf, en ook naar de auto (op het dak) en de boot is bijna gereed voor het opbokken. Maar dat is pas morgen. Eerst nog even werken aan een nieuw boek, de boot is vaak een drijvende flexwerkplek, en nog een nachtje in de kooi.

Donderdag: de boot staat net na de middag op de kant. En de mast is eraf gehaald en die ligt keurig over de boot. De romp was opvallend schoon. Alleen wat aangroei van driehoeksmosseltjes aan de saildrive, maar de romp zelf nauwelijks aangroei. En dat na twee seizoenen in het water. Ik houd dat erin: om de twee jaar overwinteren op de kant.

Komende weken/maanden wat kleine klusjes doen en een nieuwe watertank plaatsen...en opmaken voor een nieuw seizoen!


YouTube video 'opbokken'




augustus 2022: Lithium Ion serviceaccu geïnstalleerd

De serviceaccu (loodaccu) is vervangen door Lithium Ion, en daarmee is in één klap de oude 'buikpijnsituatie' over de beschikbare stroom opgelost. Inmiddels is helder dat er al zeker 4 dagen gezeild kan worden, met alles in gebruik (navigatie instrumenten, kaartplotter, stuurautomaat, koelkast en verlichting). En nog is er nog steeds voldoende stroom beschikbaar.

video over de vervanging van de oude loodaccu door li-ion




6 april 2022: Instagram link toegevoegd

Check de laatste Instagram posts!





5 april 2022: Marine Traffic update

Check eenvoudig waar SEAFARI vaart of ligt!

Vandaag heb ik het account op www.marinetraffic.com bijgewerkt met schip-data en foto.
Vind de SEAFARI op deze website via het MMSI nummer (intikken in zoekscherm): 244047608
(door MMSI nummer te gebruiken kom je direct bij de juiste SEAFARI, er zijn er meer...)

-> Link naar Marine Traffic <-





29 maart 2022: 'hekstoel laadpaal'

- video met toelichting op prototype van een driekantige solar 'laadpaal' voor aan de hekstoel;
- beschrijving op eze website volgt medio april onder 'uitgevoerde klussen'.

-> YouTube link <-





SEAFARI is lid van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers en van de Etap club.
SEAFARI is blij met de support van:
SEAFARI
Vogelweg 4A
6862 GH Oosterbeek
t. 026 495 02 02

KvK: 09220428
BTW id. NL001861568B92
Meer weten?

etap@seafari.nl
SEAFARI homepage