|
|
|
|
|
September 2024: nog even een paar dagen eruit! Mijn zomer reces loopt op zijn einde, begin september begint het trainingen seizoen weer. Ik wil nog even het water op! Maandag 2 september om 12:51uur de box verlaten voor een paar dagen varen. Wetende dat de wind het laat afweten, wordt het relaxed met de motor varen. Voor de motor ook wel eens goed denk ik dan:-) Doel is eerst een nachtje in Het Oog, mijn favoriete ankerplek in het Ketelmeer. Daar volgt een heftige avond door een hele dikke onweersbui die overtrekt. Dat onweer is nog wel te doen, maar de enorme puist wind om de bui blaast de boot alle kanten op. Gelukkig houdt het anker! Vanaf ca. 22:30uur wordt het gelukkig rustig. Dinsdag is het dan door naar eindbestemming Vollenhove. Daar ben ik met de boot nog niet geweest. Het deel vanaf het Oog naar de Kadoeler brug vond ik wat saai. Een lang kanaal naar de Ramspolbrug, waar precies op die plek ook de stuurautomaat even volledig de weg kwijt raakte. Hier is dus, waarschijnlijk door de opblaasbare dam die er onderwater ligt, veel staal gebruikt waardoor het aardmagnetisch veld er even helemaal verstoord is. Na de Kadoelerbrug wordt het totaal anders, en lijkt het soms op een on-Nederlands landschap. In een bocht, vlakbij Vollenhove, doet het scandinavisch aan door een combinatie van bebouwing en heuvelachtig oeverlandschap. Prachtig! In Vollenhove lekker gewandeld en omgeving verkend. Tijdens een lange 'druilregenbui' midden op de dag was er ook fijn tijd voor oa. Zeilen magazine! Mei 2024: Denenmarken?! Na een mislukte poging naar Denenmarken te zeilen vorig jaar (eerst pal Oosten wind, gevolgd door een dikke hernia), wil ik een 2e poging doen. Na een mooie zeiltocht over randmeren, Ketelmeer en IJsselmeer is het via de sluis bij Kornwerderzand door naar Vlieland. Een inmiddels vertrouwde route. Op Vlieland slaat de twijfel toe. Ik had op de tocht over het IJsselmeer duidelijk ervaren dat ca. 6 tot 8 uur aaneengesloten aan het roer wel een beetje de max. is wat ik leuk vind. Vanuit Het Oog in het Ketelmeer zeilde ik het Ketelmeer en IJsselmeer op, en bij Stavoren merkte ik dat ik het al wel zo'n beetje voldoende vond. Wel doorgezet naar Hindeloopen, want dat is een fijne haven. De dag erop naar Makkum, en de volgende door naar Vlieland met ook al een soortgelijke ervaring als over het IJsselmeer: alleen varend is 4 uur aaneengesloten voor mij echt leuk zeilen. Bij 6 uur komt het gevoel van 'nu is het tijd voor een mooie ankerplek of gezellige haven!'. Op Vlieland zoek ik support bij een Faceboekgroep van 'vertrekkers naar Scandinavië', en daar volgen vele adviezen op mijn dillema (eerste tocht vanaf Vlieland naar duits Waddeneiland Norderney zou ca. 12 uur aaneengesloten zeilen betekenen...). Naast 'nog meer opdelen in dagtrajecten', 'zoek een opstapper', 'het valt wel mee' en meer komt nog een reactie: 'je mist waarschijnlijk gewoon je vaste zeilmaatje!'. BAM! Die kwam binnen. En ja, ik vind solo zeilen en een paar dagen alleen op het water zijn heerlijk. Maar bij langere tochten mis ik echt het gezelschap van echtgenote en zeilmaatje Iris. Wij kunnen samen zeilen zonder te spreken. Weten van elkaar wie wat precies op welk moment moet doen. Conclusie: ik ga niet solo naar Denenmarken zeilen. Nu niet en waarschijnlijk helemaal niet. Dan misschien eens daar een boot huren. Of toch eens samen het avontuur aangaan, al is Iris niet erg dol op grote afstanden over zee zeilen. Ik vermaak me geweldig een paar dagen op Vlieland. Steek dan over naar Terschelling en geniet ook daar even van het Wad. Daarna koers ik terug naar thuishaven Harderwijk. Na een paar weken thuis ga ik met Iris het nog even dunnetjes over doen: we zeilen naar Vlieland, daar was Iris nog niet geweest, en wat is het leuk om dit nu samen te doen! Daarna laten we Terschelling even voor wat het is (het is daar dan erg druk, net na Oerol) en genieten nog twee weken in Friesland. Juni 2023: Denenmarken droom in duigen... Check dit verhaal incl. veel plaatjes op Polarsteps. Maart 2023: het seizoen roept En omdat het polyester van de romp niet meer zo mooi was...is die klus eens goed aangepakt. Wat is achtereenvolgens gedaan: 1. wassen van de romp; 2. ontkalken van de romp; 3. schuren met korrel 2000 (ook wel 'matteren' genoemd); 4. schuren met korrel 4000; 5. polijsten met machine met schuimrubberschijf & polijstmiddel; 6. waxen van de romp. Bovenstaande incl. regelmatig tussendoor afspoelen en opvangen van het spoelwater dat toch veel afgeschuurd / afgepolijst polyesterstof bevat. En dat alles maakt...dat dit een klus is die ik de komende jaren hopelijk niet meer hoef te doen:-) Ook al is het resultaat echt fantastisch, de boot is van kleur verschoten en glimt weer als een spiegel, het was wel een fysiek stevige klus. Naast bovenstaande klus is ook het volgende in de afgelopen weken gedaan: - vervangen van de originele kuiplieren door nieuwe self-tailing lieren; - vervangen van de log- en diepte transducers; - verwijderen van de watertank (nieuwe maatwerktank is in de maak...); En... Werd het hekstoelmastje met driekant zonnepaneel en antennes verwijderd. Er is een besluit genomen: de gehele hekstoel wordt vervangen door een op maat gemaakte 'radarbeugel'. Een aluminium beugel waarop het zonepaneel komt te liggen, die plaats biedt aan de antennes, het hekanker met ankerlint, reddingsboei etc. Dit besluit werd genomen in verband met de wens om langere tochten te gaan maken, en de eerste staat al gepland: op of rond 10 juni wil ik uitvaren, op weg naar Helgoland. Dan via de Eider door Denemarken heen, en dan ca. 2 maanden zwerven over oostzee en kattegat. En dan via Lymfjord naar Thyboron en van daaruit weer terug naar Nederland. En dan is extra comfort en veiligheid wel van belang...en dan is de genoemde radarbeugel een oplossing voor heel veel kleine ongemakken. Het is nu 11 maart. Komende week wordt de radarbeugel ingemeten en gemaakt. Als die is geplaatst kan een kraanafspraak worden gemaakt en kan de boot weer het water in! Eindelijk! november 2022: SEAFARI opgebokt Donderdag 27 oktober. Ik moet eraan geloven. Na 2 seizoenen in het water is het tijd om de boot uit het water te halen voor overwinteren op de kant. Woensdag 26 oktober wordt ik wakker in mijn bakboord achterhut, en hoor de wind al door de verstaging fluiten. Dat klinkt mij als muziek in de oren, want voordat de boot op de kant gezet wordt wil ik zo graag nog even lekker zeilen. Om het zeilen en om de zeilen even goed te drogen. En het treft: het is minder dan half bewolkt. De zon lacht, en de wind is (briljant!) Zuid-Oost en geeft rond de 18 knopen aan. En de temperatuur is ook al erg lekker. Ongemakkelijk lekker zelfs voor deze tijd van het jaar... Na even heerlijk zeilen richting Zeewolde ga ik terug naar eiland De Biezen. Hier haal ik het grootzeil naar beneden en sop de boot even goed rondom. Dan start ik de motor en vaar terug naar de box, zodat ik direct na aankomst de olie en het oliefilter kan vervangen. Als die klus is geklaard gaat de genua eraf en vouw ik de zeilen netjes op en breng ze naar de auto. Dan de giek eraf, en ook naar de auto (op het dak) en de boot is bijna gereed voor het opbokken. Maar dat is pas morgen. Eerst nog even werken aan een nieuw boek, de boot is vaak een drijvende flexwerkplek, en nog een nachtje in de kooi. Donderdag: de boot staat net na de middag op de kant. En de mast is eraf gehaald en die ligt keurig over de boot. De romp was opvallend schoon. Alleen wat aangroei van driehoeksmosseltjes aan de saildrive, maar de romp zelf nauwelijks aangroei. En dat na twee seizoenen in het water. Ik houd dat erin: om de twee jaar overwinteren op de kant. Komende weken/maanden wat kleine klusjes doen en een nieuwe watertank plaatsen...en opmaken voor een nieuw seizoen! YouTube video 'opbokken' augustus 2022: Lithium Ion serviceaccu geïnstalleerd De serviceaccu (loodaccu) is vervangen door Lithium Ion, en daarmee is in één klap de oude 'buikpijnsituatie' over de beschikbare stroom opgelost. Inmiddels is helder dat er al zeker 4 dagen gezeild kan worden, met alles in gebruik (navigatie instrumenten, kaartplotter, stuurautomaat, koelkast en verlichting). En nog is er nog steeds voldoende stroom beschikbaar. video over de vervanging van de oude loodaccu door li-ion 6 april 2022: Instagram link toegevoegd Check de laatste Instagram posts! 5 april 2022: Marine Traffic update Check eenvoudig waar SEAFARI vaart of ligt! Vandaag heb ik het account op www.marinetraffic.com bijgewerkt met schip-data en foto. Vind de SEAFARI op deze website via het MMSI nummer (intikken in zoekscherm): 244047608 (door MMSI nummer te gebruiken kom je direct bij de juiste SEAFARI, er zijn er meer...) -> Link naar Marine Traffic <- 29 maart 2022: 'hekstoel laadpaal' - video met toelichting op prototype van een driekantige solar 'laadpaal' voor aan de hekstoel; - beschrijving op eze website volgt medio april onder 'uitgevoerde klussen'. -> YouTube link <- |
SEAFARI is lid van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers en van de Etap club. |
||
|
|
SEAFARI Vogelweg 4A 6862 GH Oosterbeek t. 026 495 02 02 KvK: 09220428 BTW id. NL001861568B92 |
etap@seafari.nl |
|